Gå till innehållet

Tre möter Braive

Han är psykolog och hon en meriterad affärsutvecklare. Tillsammans byggde paret den internetbaserade iKBT-tjänsten Braive – en entreprenörsresa med siktet inställt på att rädda världen.

Publicerad 2021-05-17

Kvinna i ljusgrå skjorta och brunt hår står mellan två hus i en gränd.

– När vi började för fem år sedan så var vi nästan lite för tidiga med vår typ av plattform. Sedan dess har det skett en enorm utveckling inom segmentet för psykisk ohälsa. Min man Henrik Haaland Jahren, som är psykolog, hade en vision för hur vi skulle kunna säkerställa och förbättra kvalitén av traditionell behandling och göra den tillgänglig för fler, medan jag kom in med min affärs- och produktbakgrund. Jag började fundera över hur vi kunde paketera bolaget på ett nytt sätt. Jag bytte namn, logo och skapade en ny grafisk profil. För mig kändes det viktigt att erbjuda en produkt som man vill spendera tid med, säger Hermine Bonde Jahren, medgrundare och VD för Braive.

Behandling online

Den digitala plattformen Braive erbjuder en mängd olika behandlingsprogram inom internetbaserad kognitiv beteendeterapi (iKBT). Det vill säga en plattform med digitala behandlingsprogram där man även kan möta en psykolog i videosamtal och genom chatt. Företaget startades i Oslo 2015 och ett år senare tog Hermine uppdraget som VD, innan bolaget lanserades på den svenska marknaden under 2018. I dagsläget har cirka 20 000 personer påbörjat ett program hos Braive.

– Till slut insåg vi att om vi ska göra det här bra, så måste vi äga hela patientresan och då måste vi starta vårt egna vårdbolag. Det kändes så läskigt och omöjligt. Men idag är vi ett vårdbolag med egna psykologer som levererar färdiga program till våra patienter.

Vård och entreprenörskap i ett

Att Braive har landat så väl i just Sverige, säger Hermine beror inte minst på landets ledande position inom digital hälsa, där Vårdgivare som banade väg för att hitta nya lösningar till de offentliga ersättningsmodellerna. I spåren av det, ser Hermine en framtid där fler privata aktörer tar sig an en bransch med stora möjligheter, men också ett enormt ansvar.

– Den största utmaningen med att driva ett bolag som förenar entreprenörskap med vård är den hårda regleringen. Och med all rätt. Det är viktigt att komma ihåg att när man jobbar med vård av människor så är man också ansvarig för deras liv. Vad som är bäst för patienten är vårt ständiga fokus. Det här är en bransch med enorma möjligheter. De gamla förhållningssätten har utmanats och även om de digitala aktörerna tidigare ifrågasattes, så blev det tydligt i samband med corona att vi alla är tvungna att i större utsträckning jobba digitalt.

Den digitala modell är en tydlig framgångsfaktor

Tack vare den digitala modellen har Braive stått starka genom pandemin, eftersom patienter kan använda programmen direkt från hemmet. I efterdyningarna av corona förväntas dessutom patienttrycket öka inom mental ohälsa. Något som kommer att skapa en ökad press på ett redan hårt belastat vårdområde.

"På så sätt är det orimligt att fortsätta arbeta enligt gamla modeller", säger Hermine och beskriver hur den typen av resa mot framtiden också ställer höga krav på bra rekrytering.

– Vi befinner oss i en snabbfotad bransch där en arbetsdag inte nödvändigtvis ser exakt ut som i arbetsbeskrivningen. Stress är en faktor – en miljö som får vissa att blomma medan andra inte gillar den typen av osäkerhet. Jag letar ständigt efter personer med en stark inre drivkraft som har en önskan om att få ta ett stort ansvar.

Tre Företag förenklar arbetet

– Vi valde mellan ett flertal olika operatörer och insåg ganska snabbt att det var betydligt dyrare än vad vi hade kunnat ana med företagsabonnemang. Men just från Tre fick vi ett erbjudande som var hästlängder bättre än konkurrenternas. Så vi bestämde oss för att hoppa på det. Ganska snabbt märkte vi som internationellt bolag den stora fördelen med att kunna ringa kostnadsfritt till våra kollegor och samarbetspartners i bland annat England, Italien och Thailand. Den möjligheten kunde ingen annan operatör erbjuda oss.

Klev in som VD i sin mans bolag

En överraskning har varit det varma mottagandet från branschen – som istället för att se en konkurrent valde att välkomna en välbehövlig aktör i en hårt överbelastad sektor. Hermine berättar om deras samarbete med Norges största privata sjukhus och hur de har hejat på under Braives intåg i Sverige. ”Det har inneburit ett enormt stöd”, säger Hermine som också lyfter den stora fördelen med att hon driver Braive tillsammans med sin man.

– Jag var en av dem som sa: ”Jobba aldrig med en vän eller partner”. Men den här gången var det lite för intressant för att inte kliva ombord. Det är tufft att driva bolag och jag har tidigare gjort det på egen hand, medan Henrik jobbade som psykolog och drev sin egna praktik. När vi nu jobbar tillsammans så är vi också på samma plats känslomässigt. Kanske har man inte lust att prata vid arbetsdagens slut och då finns det etthundra procent förståelse för det. På samma sätt omvänt så firar vi tillsammans när det går bra. Dessutom känner man sig inte rädd för att trampa den andre på tårna. Det gör att arbetet blir ofiltrerat och vägen kortare.

Fler artiklar

Kvinna i brunt hår och svart tröja tillsammans med man i blå pull-over och orange glasögon fotade mot en vit vägg.

Möt Beleco

Grundarna Marie och Sebastian Rudenstam delar med sig av ett entreprenörskap som bidrar till en mer hållbar värld genom att förändra människors beteende och konsumtion.

Kvinna i grå tröja och man i kavaj står mot en vit vägg (förgrunden). Skohylla med olika skor i bakgrunden.

Tre möter Flattered

Följ med när Tre möter Flattered som är ett skoföretag med skandinaviska rötter och globala ambitioner. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell berättar om resan från idé till att erövra skovärlden.

Två kvinnor i ljusa kläder sitter på varsin stol vid ett runt bord. De tittar på varandra. I bakgrunden sitter en hylla på väggen med olika tyger. Ljus bakgrund.

Vi gör i princip allt i mobilen – fantastiskt verktyg!

De var jobb-soulmates på inredningsmagasin som sa upp sig tillsammans – för att satsa allt på en ekologisk affärsidé. Nu siktar Midnatt på att bli den självklara destinationen för sängkläder och hemtextilier i mellanprisklassen på nätet.