Gå till innehållet

Så vann de matchen om padel på NK-taket

Ett av Stockholms mest anrika varuhus, NK, är numera även en destination för träning och hälsa. Bakom den nyöppnade padelsatsningen på NK Parkadens tak står bland andra Tre Företags host för talkshowen Trevligt möte: entreprenören Christian Albinsson. Men hur går man egentligen från idé, till att söka investerare och få klartecken?

Publicerad 2021-05-17

Christian Albinsson, iklädd kavaj och svarta kläder sitter med ett leende i en trappa med små bord.

Christian Albinsson, host för Tre Företags egen talkshow Trevligt möte, inspirerar gärna andra entreprenörer om att ta nästa steg i sin entreprenörsresa.

Han är den rastlösa och otåliga typen av entreprenör, även om han vid 39 års ålder säger att den där jakten inte är lika kul längre. Men hittar han något som gör honom engagerad tar det inte lång tid innan han börjar fundera på hur det kan omvandlas till en affärsidé. – Det är som när jag började spela padel, då går det bara en vecka sedan börjar jag tänka på affärsmöjligheter, säger han. Själva grundidén till att starta en padelanläggning var dock inte hans. Den kom i stället från studiekamraten Oscar Arrsjö.

– Han ringde mig och sa att han ville göra ett klädesmärke för padel och en ny typ av racket. Dessutom ville han skapa ett ”brand home” för märket, lite som ett showroom eller en bilhandlarhall, säger Christian Albinsson. De började att leta efter lokal och tittade först på flera olika biografer innan de snubblade över Hufvudstadens planer på att förvandla NK Parkadens tak till en padelarena. Vännerna gav sig in i matchen om att få sätta sitt namn på projektet och satsade mycket tid på nystartade bolaget Ascaro. – Våra konkurrenter i pitchen var stora bolag och Hufvudstaden sa först nej till oss. Det var jävligt knäckande, men en vacker dag ringde de tillbaka och hade ändat sig. Det hade gått om intet med den vinnande aktören, samtidigt som vi hade tackat för oss på ett snyggt sätt. Lärdomen är att inte bli bitter över en förlust utan fortsätta se möjligheter, det bidrog till att vi fick en andra chans, säger han.

Padel är för alla

Projektet ingår i fastighetsägarens arbete med att stärka Nordiska kompaniets position som shoppingdestination och påbörjades redan för fem år sedan. Då var padel fortfarande en relativt okänd sport bland svenskar, men att intresset nu närapå exploderat förvånar inte Christian Albinsson. – Det är både ett snabbt och taktiskt spel som dessutom är väldigt socialt eftersom det är fyra på banan. Det är också mycket enklare än tennis, så alla kan få behållning av spelet. Jag bidrar såklart till den supertydliga klichébilden av att det bara är mellanchefsmän i 40-årsåldern som spelar, men jag kan inte tänka mig något roligare att göra om kvällarna. Enligt Christian Albinsson är det inte så svårt att ro iland ett liknande projekt. Förutsatt att man redan har gjort hundåren och skaffat sig pengar, kontakter och kunnande.

– Att hitta investerare är inte så svårt om du har en vettig idé och bra affärsplan. Det finns mycket pengar på marknaden, nätverk är den enda viktiga komponenten, säger han.

Det som däremot aldrig blir lättare är arbetstimmarna som måste till. – Vi har behövt jobba hårt för att komma dit vi är. Det är enkla arbetsmoment, men du måste göra timmarna. Det finns inga hemliga formler, inga gratisluncher. Du måste kämpa och jobba som fan. Jag tror inte att jag har varit ledig en hel helg sedan jag tog examen för 15 år sedan, säger Christian Albinsson.

En annan viktig faktor för att få ett sånt här projekt att klaffa, förklarar han, är att hitta affärspartner som man funkar bra ihop med. Och att lära sig att be om hjälp.

– Du kan inte vara bra på allt själv, men hittar du ett bra team kan du göra det mesta. Själv har jag renodlat vad jag gör och är i dag mycket bättre på att inse mina begränsningar än för tio år sedan. Då hade jag hybris.

Christian Albinsson säger att han nu är i ett läge där han lyckats bygga upp både självförtroende, en sund skepsis mot sig själv samtidigt som han inte längre brusar upp eller blir stressad. Han tror att han är på väg att peaka rent yrkesmässigt och kanske är det en anledning till att han lockas av ett karriärbyte. För svaret på frågan om vad som är målet med att driva Stockholms kanske mest spektakulära padelanläggning är aningen oväntat. – Personligen handlar det om att ha roligt, att det ska ge mig bekräftelse och att någon rik jävel vill köpa det så att jag kan få ägna all min tid i framtiden åt att göra smala dokumentärfilmer som väldigt få kollar på. Det är mitt livsmål.

FAKTA/Christian Albinsson

Ålder: 39

Bor: Stockholm

Gör: Delägare i reklambyrånätverket People People People samt investerare i startups.

Aktuell: Är med och driver nystartade NK padel & Social by Ascaro

Fler artiklar

Kvinna i brunt hår och svart tröja tillsammans med man i blå pull-over och orange glasögon fotade mot en vit vägg.

Möt Beleco

Grundarna Marie och Sebastian Rudenstam delar med sig av ett entreprenörskap som bidrar till en mer hållbar värld genom att förändra människors beteende och konsumtion.

Kvinna i grå tröja och man i kavaj står mot en vit vägg (förgrunden). Skohylla med olika skor i bakgrunden.

Tre möter Flattered

Följ med när Tre möter Flattered som är ett skoföretag med skandinaviska rötter och globala ambitioner. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell berättar om resan från idé till att erövra skovärlden.

Två kvinnor i ljusa kläder sitter på varsin stol vid ett runt bord. De tittar på varandra. I bakgrunden sitter en hylla på väggen med olika tyger. Ljus bakgrund.

Vi gör i princip allt i mobilen – fantastiskt verktyg!

De var jobb-soulmates på inredningsmagasin som sa upp sig tillsammans – för att satsa allt på en ekologisk affärsidé. Nu siktar Midnatt på att bli den självklara destinationen för sängkläder och hemtextilier i mellanprisklassen på nätet.