Gå till innehållet

Stark företagskultur

Företagskultur är de normer, värderingar och attityder som vi omger oss med på ett företag. Men också det ”luddiga” – känslan, engagemanget och upplevelsen. Ni vet det där som kan vara svårt att sätta fingret på. Tre har mött tre framstående entreprenörer, som satsat allt och vunnit genom sin inspirerande kultur. Men hur?

Publicerad 2021-05-17 (Uppdaterad 2021-05-27)

Entreprenören Amelia Widell från Melimeli,  Louisa Hammarbäck och Josephine Blix från Midnatt och Peder Skaj från Phil´s burger.

Melimeli - Inte alla vågar satsa

”Satsa på medarbetare som brinner för företaget – och låt de få glänsa i sina roller. Och våga dela den resan med dem.”

Idén till Melimeli föddes genom insikten av ett glapp på marknaden av stilfulla soffor till ett bra pris. Entreprenören Amelia Widell tror stenhårt på kvalitet och hållbarhet – och att erbjuda färre men mer noggrant designade soffor i sitt sortiment. Kunderna älskar det och succén blev ett faktum.

Melimelis bästa tips:

1. Var öppen och tydlig – det skapar goda förutsättningar för att företaget ska bli framgångsrikt Melimeli har ett tydligt koncept och en vision att följa. Var öppen och tydlig mot dina medarbetare, det skapar förutsättningar för att det ska gå bra för företaget. 2. Våga satsa på det du tycker är roligt och drivs av Gå på magkänsla, ta inte åt dig av vad alla andra tycker och tänker. Var modig, ta risker och genomför. Det värsta som kan hända är att du misslyckas. 3. Rekrytera de bästa till att göra det du inte är bra på och våga släpp kontrollen Man behöver ge varandra utrymme. Som chef, ge dina anställda utrymme och förtroende att äga sina projekt. Du vill ha medarbetare som brinner för företaget, så låt dem få glänsa i sina roller. Och våga dela den resan med dem.

Midnatt - Var schyst i alla led!

”För oss var ambitionen att skapa ett lukrativt företag rent ekonomiskt lika stor som viljan att skapa ett schyst företag som vi själva och andra skulle vilja jobba med och handla från”

Varumärket Midnatt som säljer ekologiska sängkläder, i mellanprissegmentet, på nätet bygger på idén om att fylla en lucka på marknaden, men också om att bygga ett samtida och schysst företag i alla led. Det är ett starkt koncept, med ett väl sammansatt team bakom som består av de två tidigare tidningskollegorna Louisa Hammarbäck och Josephine Blix. Företagets framgångssaga, enligt dem själva, bygger på deras likheter och olikheter. Där den strategiska och lösningsorienterade Louisa, kompletteras av Josephines estetiska och kommunikativa förmåga.

Midnatts bästa tips:

1. Bygg det företag du vill vara, från början Ett litet och nystartat företag har en unik chans att redan från början skapa en medveten företagskultur och forma verksamheten precis så som man vill ha den. Man blir som man gör, låt därför visionen om vilket förtag du vill vara påverka alla beslut du tar.

2. Schyssta i alla led För oss var ambitionen att skapa ett lukrativt företag rent ekonomiskt lika stor som viljan att skapa ett schyst företag som vi själva och andra skulle vilja jobba med och handla på. Det tänket genomsyrar hela kedjan i allt från produktion (med miljöcertifieringar, transporter, materialval och socialt ansvar i fokus) till känslan vi vill ha i magen när vi går till kontoret på morgonen, eller stänger datorn för dagen.

Låt dina medarbetare växa i organisationen

Man ska känna att man kan utvecklas inom företaget – vill man något så finns det en möjlighet.

Phil´s Burger

Phil´s Burger är företaget som har förstått att medarbetarna är företagets viktigaste tillgång – och vägen till framgång. Grundarna är två matälskande kompisar som byggde upp sitt företag kring idén om den godaste burgaren du någonsin ätit. Varken Philip Örtegren eller Peder Skaj hade någon restaurangerfarenhet tidigare, men driver idag 12 restauranger, har 200 anställda och säljer närmare en miljon burgare om året.

Phil’s Burgers bästa tips:

1. Locka de mest talangfulla till företaget och gör dem delaktiga hela vägen Vi vill anställa medarbetare som passar in i vår företagskultur och som kan växa med oss. Vi försöker alltid hitta rätt person, för rätt jobb, och då pratar vi inte bara erfarenhet. Förutsättningen är dedikerade medarbetare som görs delaktiga. Det skapar motivation.

2. Sätt tydliga mål – och låt personalen få växa inom organisationen Phil´s Burger har anställda som börjat i servis och som slutat som restaurangchef, inom loppet av några år. Sätt tydliga mål för att behålla och förmedla din företagskultur, anställ underifrån och expandera med egen personal så gott det går för att sprida kulturen du vill ha. Vår företagsfilosofi är att växa med våra egna anställda hela tiden. Vi tillsätter alla chefer från våra restauranger.

Vi försöker alltid att börja rekrytera till första nivån inom Phil´s. Sedan utbildas våra medarbetare på plats för att växa i organisationen. Man ska känna att man kan utvecklas inom företaget – vill man något så finns det en möjlighet.

Fler artiklar

Man i kortklippt hår, skägg och tatueringar står vid en kassa/disk i en butik. Väggar av betong. Sneakers och olika typer att tatuerarkonst är uppsatt på väggarna.

Tre möter

Salong Betong

När tatueringsstudion Salong Betong i Högdalen fick en egen TV-serie blev den ett eget begrepp i kulturvärlden. Daniel Beijner berättar om hur de använt sig av uppmärksamheten och behållt sin lojala kundkrets.

Kvinna i långt blont hår, iklädd vit skjorta och svarta jeans står bredvid en man i mörkt hår, iklädd en rosa/laxfärgad skjorta och ljusblå jeans. De står tillsammans utomhus i mitten av flera stenpelare som bildar en gång.

Satsa på din relation

Att 50 procent av alla äktenskap slutar i skilsmässa var ett faktum som fick Jenny Holmström och Ted Rosén att vilja hitta nya proaktiva lösningar. I en gemensam frustration över bristen på enkla verktyg, byggde de relationsappen Coupleness.

Kvinna i grå tröja och man i kavaj står mot en vit vägg (förgrunden). Skohylla med olika skor i bakgrunden.

Tre möter Flattered

Följ med när Tre möter Flattered som är ett skoföretag med skandinaviska rötter och globala ambitioner. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell berättar om resan från idé till att erövra skovärlden.