Gå till innehållet

Glassen som smälter konsumenternas hjärtan

Har du också sett orangea glassburkar på demobord i matbutiker eller som flimrar förbi i Instagram-feeden? Då har Matias Borgblad Ristiniemi och Joakim Graan på 3 Vänner gjort sitt jobb rätt.

Publicerad 2021-05-17

Massvis med glass på tub i olika smaker staplade på varandra i en stående frysdisk med glasdörr.

Glassmärket 3 Vänner etablerades i Sverige 2016 som en god, hållbar och medveten leverantör av premiumglass. Förra året hade de 280 demodagar då Matias Borgblad Ristiniemi och Joakim Graan stod ute i butiker och bjöd kunder på glass.

– Om en produkt inte sticker ut i hyllan på en och en halv sekund minskar chansen till köp drastiskt, berättar Matias. Glassförpackningar är ofta vita eller svarta så därför är vi orangea, då minns man oss. Om kunden dessutom får testa en sked och se att det är en bra produkt börjar de på sikt att bryta det invanda mönstret om att alltid köpa samma glass som de alltid har gjort.

Sociala medier-reklam ger ringar på vattnet

3 Vänner lägger också stort fokus på att synas på sociala medier. De orangea burkarna dyker ofta upp hos de största influencernamnen, vilket Joakim och Matias arbetat för länge.

– Det som är roligt med glass är att alla gillar det och tycker att det är roligt att dela i sociala kanaler, säger Joakim. Det är inte en svår produkt för den sprider glädje.

– Det handlar om att skapa så bra förutsättningar som möjligt, förklarar Matias. Om en konsument skriver att det här är den godaste glass hon ätit så känner hennes kompisar ”Skojar du Lisa, jag måste också testa den”. Så bryter man mönster och bygger på takten av konsumenter som provar produkten, det börjar röra sig snabbare och volymerna ökar. Grundtanken är att skapa en bra produkt men också bra möjligheter för den att synas i bruset.

Personlig glassleverans till influencers

3 Vänner har ett stort nätverk av influencers i alla kretsar, från idrott och veganrörelsen till matbloggare och modeindustrin. Genom att personligen åka hem till en instagrammare och leverera glass eller komma till event och bjuda på smakprov har de byggt upp personliga kontakter som sprider ordet om 3 Vänner.

– När vi står på veganmässor har många redan sett oss på stora influencers konton och det blir en bra referenspunkt, berättar Joakim. Nu har flera influencers börjat skriva till oss och fråga ”åh snälla, kan inte ni komma förbi med lite glass?” och då är det bara att ändra i schemat, byta keps och åka till dem och göra något roligt!

”Glass är det svåraste livsmedlet”

Matias och Joakim lärde känna varandra på gymnasiet i Uppsala och när de 2016 bestämde sig för att ta 3 Vänner till Sverige drogs de till utmaningen att arbeta med just glass.

– Det finns nästan ingen livsmedelskonst som är svårare än glass, berättar Matias. Man ska ta hänsyn till fryspunkter, smältpunkter, hållbarhet, konsistens och smakupplevelse. För oss innebär det timmar av tester av olika smaker.

3 Vänner prioriterar hantverket som gör glassen unik. Under 2018 köpte de en chokladfabrik i Helsingfors där de gör allt från att framställa choklad till att rosta nötter och baka alla cheesecakes och toscakakor som ingår i glassen.

– När man tillverkar glass går det ofta till så att man blandar ihop ingredienserna och sedan fyller man burkarna med den färdiga produkten. Vi fyller istället burkarna från flera olika håll med ingredienser som aldrig har mixats eller rörts samman. På så sätt blir varje glass speciell och man känner verkligen smaken av kolasås, bär, cheesecakebitar och vit choklad. Varje tugga ska vara som en resa in i en magisk värld.

Lanseras landet runt under 2019

Under 2019 har 3 Vänner som mål att etablera sig på nya platser i Sverige. Från att ha varit en ”storstadsglass” ska de nu distribueras centralt på Coop vilket gör att de når ut till nya marknader och får nya kunder – som också kommer att ge ny respons på glassen. Konsumenterna är nämligen inte sena med att skicka respons till 3 Vänner.

– Vi fick ett mail från en kvinna som tittat på de här orangea burkarna i tre år som nu tagit mod till sig och köpt den, och hon var ledsen för att det tagit henne tre år att prova den! Alla sådana mail ger oss självförtroende att fortsätta ta risker och utveckla bolaget.

Fler artiklar

Kvinna i brunt hår och svart tröja tillsammans med man i blå pull-over och orange glasögon fotade mot en vit vägg.

Möt Beleco

Grundarna Marie och Sebastian Rudenstam delar med sig av ett entreprenörskap som bidrar till en mer hållbar värld genom att förändra människors beteende och konsumtion.

Kvinna i grå tröja och man i kavaj står mot en vit vägg (förgrunden). Skohylla med olika skor i bakgrunden.

Tre möter Flattered

Följ med när Tre möter Flattered som är ett skoföretag med skandinaviska rötter och globala ambitioner. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell berättar om resan från idé till att erövra skovärlden.

Två kvinnor i ljusa kläder sitter på varsin stol vid ett runt bord. De tittar på varandra. I bakgrunden sitter en hylla på väggen med olika tyger. Ljus bakgrund.

Vi gör i princip allt i mobilen – fantastiskt verktyg!

De var jobb-soulmates på inredningsmagasin som sa upp sig tillsammans – för att satsa allt på en ekologisk affärsidé. Nu siktar Midnatt på att bli den självklara destinationen för sängkläder och hemtextilier i mellanprisklassen på nätet.