Gå till innehållet

Smarta insikter från mobildata. Så funkar det

Anonymiserade data från mobilnätet kan användas för att se när det är mycket folk på en viss plats. Det ger oss möjligheten att se hur människor reser, var de uppehåller sig och när de är på vissa platser. I det här inlägget förklarar vi lite kort vad vi gör och vad data från mobilnätet kan användas till.

Kategorier: Företagande

Publicerad 2021-06-14

Massvis med människor som går nära varandra på en bred gata.

Vi samlar in anonymiserade data från många mobiler

En mobil som är ansluten till vårt mobilnät kommunicerar med nätet ca 400 gånger per dygn. En signal skickas till nätet varje gång ett samtal rings, när en app skickar eller tar emot lite data eller när mobilen byter basstation.

Signalerna anonymiseras och sparas för att vi på ett tryggt sätt kan se vad som händer i mobilnätet. Denna anonyma data kan också visa hur människor rör sig i samhället genom att analyseras.

Från anonyma data till färdig analys

Analyserna kan visa oss var en resa påbörjas och var den slutar, vilken resväg som tagits, hur många människor som finns på en viss plats och hur länge de stannar.

Med hjälp av dessa analyser kan vi hjälpa företag, organisationer och myndigheter med att planera busslinjer eller vägar, välja placering av butiker, se upptagningsområdet för en viss plats, räkna besökare osv.

All data är aggregerad

Vi visar dessa resultat i tabeller, diagram och kartor. Det är viktigt att understryka att all data är aggregerad och att det inte går att följa en enskild individ. Det är heller inte syftet.

Syftet är att se stora rörelser och dra slutsatser utifrån dem.

Hur en mobila insikter-analys kan användas i praktiken

Ett exempel på analys är att se när det är mycket folk på en viss plats. Detta kan vara användbart om man till exempel vill undvika trängsel.

Heatmap över tunnelbanestationerna T-Centralen och Stureplan samt köpcentrumet Mall of Scandinavia. Heatmappen visas att det är flest folk i tunnelbanan kl. 7 på morgonen och mellan 15-16 på eftermiddagen. I Mall of Scandinavia är det flest människor på lördag eftermiddag.

Dessa heatmaps visar varje timme under en vecka. Ju starkare färg desto fler besökare på platsen. Till exempel ser vi att det är mest folk i tunnelbanan klockan 7 på morgonen och mellan 15 och 16 på eftermiddagen.

Vi ser också att det är lugnt på Stureplan på kvällarna och att i Mall of Scandinavia är det mest folk på lördag eftermiddag.

Inte nog med att dessa heatmaps är användbara, de är också riktigt snygga tycker vi!

Vi har en hel sida om mobila insikter där du kan lära dig mer eller besställa din egna analys.