Till innehållet
Meny

Information.

Viktig information till dig som är bredbandskund hos Tre.

Vi har uppmärksammat att ditt modem har en mjukvara som behöver uppdateras för att fortsatt fungera med vårt nät. Vi vill be dig uppdatera mjukvaran snarast för att säkerställa att du kan fortsätta surfa till maxfart med oss.

Nedan hittar du en guide på hur du går tillväga. Skulle du ha några frågor eller stöter på problem är du välkommen att kontakta vår Kundservice på 0771 - 735 300.

Gör såhär för att uppdatera:

1. Innan du börjar, anslut medföljande LAN-kabel mellan routern och datorn. Detta är ett krav för att kunna slutföra uppdateringen.

2. Ladda ner en av följande uppdateringsfiler:

A. MF28G_Windows.zip om du har Windows XP, 7 eller 8.
B. MF28G_MAC.zip om du har Mac OS X 10.6 eller senare.

3. Ta ut SIM-kortet ur routern och starta om den.

4. Vänligen vänta tills de 2 indikatorerna längst till höger på routern är tända.

5. Packa upp filen, högerklicka och välj "Extrahera”

6. Starta programmet ”DL_MF28G_HI3G_SE_EUV1.00.04” genom att dubbelklicka på ikonen.

7. Läs och följ instruktionerna i första fönstret och klicka OK för att gå vidare (ändra till Svenska om så önskas).

8. Vänta tills ”UPPDATERA”-knappen är aktiverad och klicka sedan på den.

9. Vänta på att få ett meddelande om att uppdateringen är slutförd, tar mellan 5-10 minuter.

10. Stoppa in SIM-kortet igen och starta om routern. Observera att routern återställs till fabriksinsällningar vid uppdatering.

11.
Klart! Nu kan du fortsätta surfa.

Vanliga frågor och svar

Jag har tappat bort min LAN-kabel, hur gör jag då?

Fyll i detta formulär så skickar vi en kabel hem till dig.

Jag har tappat bort min LAN-kabel, hur gör jag då?

Jag har ingen dator med LAN-port, hur gör jag då?

Om möjligheten finns, gör uppdateringen på en annan dator med LAN-port. Har du inte möjlighet till det kan du logga in på Mitt3 för att skapa en reparationsorder.

Såhär gör du en reparationsorder
1. Logga in på Mitt3
2. Gå till abonnemangsöversikten och välj Reparation i flikarna. Saknas din produkt behöver du kontakta kundservice eller en 3Butik.
3. Emballage och fraktsedel skickas hem till dig, följ instruktionerna som medföljer.

Jag har ingen dator med LAN-port, hur gör jag då?

Kan man uppdatera via WiFi?

Nej, uppdateringsverktyget kan endast användas om datorn är ansluten till routern via LAN-kabel.
Kan man uppdatera via WiFi?

Hur inaktiverar man WiFi?

På PC laptops finns det oftast en knapp eller switch för detta, antingen på en av datorns kanter eller framför skärmen. Annars går du in på Start > Kontrollpanelen > Nätverks och Delningscenter > Ändra inställningar för nätverkskort > Högerklicka på ”Trådlös nätverksanslutning” och välj ”Inaktivera”.

OBS! Glöm inte att aktivera detta efter uppdateringen är klar, detta görs på samma sätt fast du väljer ”Aktivera” i sista steget. Mac: Tryck på WiFi ikonen högst upp till höger och välj ”Stäng av AirPort”.
Hur inaktiverar man WiFi?

Jag har Windows Vista, hur gör jag då?

Windows Vista stöds tyvärr inte av uppdateringsprogrammet. Om möjligheten finns, gör uppdateringen på en annan dator med något av de supporterade operativsystemen. Har du inte möjlighet till det kan du logga in på Mitt3 för att skapa en reparationsorder.

Såhär gör du en reparationsorder
1. Logga in på Mitt3
2. Gå till abonnemangsöversikten och välj Reparation i flikarna. Saknas din produkt behöver du kontakta kundservice eller en 3Butik.
3. Emballage och fraktsedel skickas hem till dig, följ instruktionerna som medföljer.

Jag har Windows Vista, hur gör jag då?

Uppdateringsknappen är grå, vad kan man göra?

Om uppdateringsknappen är grå betyder det att programmet inte lyckats identifiera produkten.

  1. MF28G: Säkerställ att datorn är inkopplad i LAN-ingång #1 eller #2 på routern, samt att WiFi funktionen på datorn är inaktiverad.
  2. Om möjlighet finns, testa på en annan dator.
  3. Om du ändå inte lyckas uppdatera kan du logga in på Mitt3 för att skapa en reparationsorder.

Såhär gör du en reparationsorder
1. Logga in på Mitt3
2. Gå till abonnemangsöversikten och välj Reparation i flikarna. Saknas din produkt behöver du kontakta kundservice eller en 3Butik.
3. Emballage och fraktsedel skickas hem till dig, följ instruktionerna som medföljer.

Uppdateringsknappen är grå, vad kan man göra?

Felsökningssguide

Om uppdateringen misslyckas i något steg är rekommendationen att starta om routern och uppdateringsprogrammet och försöka igen. Se till att alla instruktioner följs innan ni gör ett nytt försök.

  • Ta bort SIM-kortet ur routern.
  • Anslut routern till datorn med nätverkskabel via LAN-port 1 eller 2 på baksidan av routern.
  • Anslut routern direkt till datorn inte via en nätverksswitch eller dockningsstation.
  • Stäng ner andra öppna program.
  • Stäng alla eventuella trådlösa nätverkssanslutningar och avaktivera även hela den trådlösa nätverksfunktionaliteten.
  • När uppdateringsprogrammet startar kan ni få säkerhetsmeddelanden från brandväggen, tillåt programmet åtkomst till offentliga nätverk för att uppdateringen ska fungera.
  • Läs och följ instruktionerna i uppdateringsguiden ovan.
Felsökningssguide