Gå till innehållet

Belecos fem tips

Så bygger du en affärsidé baserad på hållbarhet.

Publicerad 2021-05-17

Man och kvinna promenerar tillsammans i ett ljust och modernt kontorslandskap. Stora fönster, moderna möbler och mycket ljusinsläpp.

Belecogrundarna Marie och Sebastian Rudenstam om att matcha idé med marknad och fem tips för ett mer hållbart entreprenörskap.

1. Samla så mycket information du kan

Från idé till att Beleco tog form lades extremt många timmar på research. Dels för att förstå hela sammanhanget och dels för att skapa en bättre bild av var samhället är på väg. Vad säger makrotrenderna? Hur kommer vi vilja leva, bo eller jobba i framtiden?

2. Validera informationen med marknaden

Efter att ha fyllt ett kontor med möbler från Erikshjälpen, skapade vi själva en enkel hemsida för att börja kolla av marknaden. Hur många studenter, exempelvis, var potentiella kunder? Och hur många av dem kunde vi göra till våra kunder på två veckor. Svaret blev åtta. Genom det fick vi bekräftat att det faktiskt fanns ett intresse.

3. Be om hjälp

När du väl har validerat marknaden är det dags att kontakta banken, Almi eller en inkubator. Många saker löser sig allt eftersom med hjälp från andra. Det är inte rimligt att stå med en färdig produkt för att våga göra ett första hopp.

4. Kom ihåg att framtiden är medveten

Man brukar prata om conscious entrepreneurship. Ställ dig själv frågan om din idé landar in där? Är svaret nej bör du i nästa steg fråga dig om den här idén lever om ett år.

5. Fokusera på möjligheterna

Hade vi tittat på alla de hinder som fanns framför oss under de tre år som Beleco har funnits, hade vi inte tagit oss många millimeter på vägen. Istället har fokus alltid legat på möjligheterna.

Fler tips & trix

Man i kostym och kavaj och kvinna i jeans och tröja står vid en planeringssvägg och jobbar.

Tre tips från Flattered

Så skapar du en inspirerande onlinebutik för export. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell tipsar hur ett onlinebaserat varumärke ska gå bra för export.

Kvinna i mörka kläder och mörkt hår sittandes i en krämfärgad fåtölj. Fotad mot en lila vägg. Lilla tygprover i bakgrunden.

Tre tips från Melimeli

Medan andra väljer breda säljkanaler, med flertalet återförsäljare, har MeliMeli valt att enbart satsa på sina egna kanaler. Amelia Widell ger tre verktyg för att våga gå sin egen väg.

Rakad man i vit skjorta sittandes vid en bar i en restaurang. Bricka med hamburgare och pommes frites i fokus.

Tre tips från Phil´s Burger

"Att sitta på huvudkontoret och göra antaganden om hur saker ska funka ute i verksamheten funkar inte. Det är på restaurangen det händer!"