Gå till innehållet

Flattereds 3 tips

Så skapar du en inspirerande onlinebutik för export.

Publicerad 2021-05-17

Man i kostym och kavaj och kvinna i jeans och tröja står vid en planeringssvägg och jobbar.

För Flattered har den utländska försäljningen just gått om den svenska. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell har en tydlig uppfattning om vad som är viktigt när ett onlinebaserat varumärke ska gå för export.

1. Var är vår marknad?

Var noga med att fokusera extra på de marknader där du faktiskt är aktiv. För Flattered är Tyskland ett av våra stora säljområden. Därför finns vår sajt i dagsläget på svenska, engelska och tyska, medan exempelvis franska kommer att läggas till i ett senare skede. På samma sätt bör man se över betallösningar specifikt för varje marknad. Det som efterfrågas eller är standard i Sverige kan skilja sig helt från vad som förväntas i ett annat land.

2. Matcha villkor med marknad

Kunder blir allt mer medvetna om men också kräsna när de kommer till hur och på vilka villkor en produkt levereras. Det kan handla om kundupplevelsen och saker som hur paketet är packat men också om varje lands regler runt leveranstider, returer eller tullavgifter. Skapa en så bra bild som möjligt, för att snarare överträffa kundernas förväntan.

3. Se din sajt som en av flera delar i kundupplevelsen

Det är lätt att som onlinebutik tänka att den mesta av kontakten med kunden sker via själva sajten. Men vissa hittar till Flattered via vår Instagram, det är en typ av kundresa, medan någon annan ser en Facebook annons. Vi tror att det är viktigt att ha en förståelse för helheten av den digitala världen när man går för export.

Fler tips & trix

Två kvinnor vid ett bord. En sitter, den andra står. Framför sig har de en pärm med färgprover. I bakgrunden syns ytterligare färgprover och tyger som hänger på en vägg.

Tre tips för ett hållbart entreprenörskap

Handla och ta hand om miljön på samma gång eller bygg ett bolag som gör skillnad. Midnatt ger sina tre bästa tips för ett mer miljövänligt företagande.

Man och kvinna promenerar tillsammans i ett ljust och modernt kontorslandskap. Stora fönster, moderna möbler och mycket ljusinsläpp.

Fem tips för ett hållbart företagande

Belecogrundarna Marie och Sebastian Rudenstam ger sina bästa tips för hållbart företagande. Läs hur det gäller att matcha idé med marknaden och våga be om hjälp.

Pontus Frithiof sitter och jobbar framför sin dator i en lokal med andra personer. En dunkel miljö där han är i fokus och övriga är suddiga.

Fem smarta jobbtips by Pontus

Superentreprenören Pontus Frithiofs delar med sig av sina bästa tips för hur du jobbar smartare. Det gäller att ha en bra strategi och skilja på jobb och privatliv.