Gå till innehållet

Braive tipsar

Stora visioner för nya marknader: Här kommer tre smarta tips från digitala vårdbolaget Braive.

Publicerad 2021-05-17

Kvinna i ljusgrå skorta och brunt hår sittandes på en vit stol. Fotad mot en vit-grå vägg.

1. Är min nya affärsidé verkligen ny?

Fråga dig själv om din idé är ett nytt sätt att ta sig an den här specifika branschen eller produkten. Är det enbart något nytt och spännande eller kan du också bidra till att det blir bättre? Vi trodde jättestarkt på iKBT och det fanns 20 år av forskning som visar till dess evidens. Men varför fanns det inte ute på marknaden, utan i stort sett enbart i forskningsmiljöer? Vad vi gjorde var att börja fundera på om det fanns något i de nuvarande iKBT-formatet som kunde göras bättre.

2. Titta på föregångarna

Även om inget är identiskt med din lösning, så försök att hitta föregångare. Det finns allltid konkurrenter och någon som var först, även om man gärna vill tänka att man är unik. Leta efter liknande affärsmodeller. Det behöver inte vara samma segment som ditt eget. Hur har de anpassat sitt erbjudande? Vad har de gjort för misstag? Finns det något speciellt som ligger bakom deras strategi? Du kan tjäna flera år på att göra den typen av analyser.

3. Bevisa dig först

Gå ut till den stora massan. I vårt fall handlade det om att nå ut till patienter och när de valde vår vård i form av iKBT, så hade vi plötsligt ett case att ta med till beslutsfattarna för skapa en förändring i systemet. Man kan inte förvänta sig att gå den andra vägen och säga: ”Här är vår fantastiska och dessutom tids- och kostnadseffektiva modell, det enda vi behöver är en förändring och beslut från er sida”. Visa istället att det här är något som patienterna vill ha och mår bra av.

Fler tips & trix

Man i kostym och kavaj och kvinna i jeans och tröja står vid en planeringssvägg och jobbar.

Tre tips från Flattered

Så skapar du en inspirerande onlinebutik för export. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell tipsar hur ett onlinebaserat varumärke ska gå bra för export.

Kvinna i mörka kläder och mörkt hår sittandes i en krämfärgad fåtölj. Fotad mot en lila vägg. Lilla tygprover i bakgrunden.

Tre tips från Melimeli

Medan andra väljer breda säljkanaler, med flertalet återförsäljare, har MeliMeli valt att enbart satsa på sina egna kanaler. Amelia Widell ger tre verktyg för att våga gå sin egen väg.

Rakad man i vit skjorta sittandes vid en bar i en restaurang. Bricka med hamburgare och pommes frites i fokus.

Tre tips från Phil´s Burger

"Att sitta på huvudkontoret och göra antaganden om hur saker ska funka ute i verksamheten funkar inte. Det är på restaurangen det händer!"