Gå till innehållet

Restauranggurun Pontus Frithiof

”Jag är förälskad i kalenderfunktionen på min mobil”

Publicerad 2021-05-25

 Pontus Frithiof, iklädd svarta kläder, sitter i en orange soffa mot en mörk vägg.

För 20 år sedan utsågs Pontus in the Green House till Sveriges bästa restaurang. Idag driver krögaren och entreprenören Pontus Frithiof över 15 olika verksamheter och är ständigt på resande fot. Med hjälp av sina två mobiltelefoner håller han koll på allt oavsett var i världen han befinner sig.

– Utan mobilkalendern skulle mitt liv haverera fullständigt, säger Pontus.

Utmärkelsen för Sveriges bästa restaurang blev startskottet för det matimperium krögaren och entreprenören Pontus Frithiof, 46, idag har byggt upp. Passionen för mat har han fått med sig hemifrån. Hans mammas husmanskost gick inte av för hackor, och det är också husmanskosten – med en fransk twist – som blivit hans signum.

Gastronomins Kamprad

Idag driver Pontus 15 olika verksamheter i Stockholmsområdet. Däribland Pontus in the Air och Atelier 23 by Pontus. Han har vunnit pris som årets krögare och årets affärskrog, samt tilldelats Gastronomiska Akademins Guldmedalj. Men att driva en kreddig stjärnkrog intresserar honom inte längre. Istället är hans mission att som en gastronomins Ingvar Kamprad förbättra maten för de många människorna – på flygplatsen, på tåget, i personalmatsalen och på stora event där folk förväntar sig grillkorvsnivå.

– Det är kul att göra något bra där ingen förväntar sig bra mat.

Driven entreprenör

För tio år sedan övergav han spisen, åtminstone på arbetstid, för att ägna sig helt åt att förverkliga sina entreprenörsidéer – och de är många.

– Min styrka som entreprenör är att varje dag se möjligheter. Det kan nästan vara jobbigt eftersom jag ser fler möjligheter till förbättringar än jag hinner plocka upp, säger han och berättar skrattande att det ständigt kliar i fingrarna.

Bland annat är han sugen på att styra upp landets sunkiga vägkrogar.

– Jag triggas verkligen av sådana utmaningar – att göra saker som ingen annan har gjort.

Mentorn Lallerstedt

Det var en tilldelad praoplats på högstadiet som väckte Pontus intresse för restaurangbranschen.

Efter en praktik på Erik Lallerstedts krog Eriks blev stjärnkrögaren Pontus förebild och mentor – och nära vän.

– Erik lärde mig att ge kunden vad kunden vill ha. Otroligt många vill förverkliga sig själva och sina egna drömmar, men om ingen kund är beredd att betala för det, står du där med din rosa spagetti, säger Pontus.

Stenbecks stöd

I näringslivsmagnaten Jan Stenbeck fick Pontus en annan ovärderlig mentor. Stenbeck hjälpte honom att finansiera den första egna restaurangen.

– Jans enorma stöd och engagemang i mig var ovärderligt. Än idag, när jag står inför stora utmaningar, kan jag tänka ”hur skulle Jan ha tänkt?”, säger Pontus.

”Det viktiga är inte att vara allvarlig, utan att vara ansvarig”, är ett av Stenbecks råd som Pontus tagit till sig i sitt ledarskap: Det är viktigt att ha kul på jobbet.

Att värna om privatlivet

Att bygga upp ett matimperium har kostat mer än pengar. Under många år sov Pontus bara fyra timmar per natt, vilket gick ut över såväl familjelivet som arbetet.

– Jag var inte alltid den bästa pappan eller den trevligaste sambon.

Numera jobbar han max 50 timmar i veckan och skiljer strikt på jobb och privatliv. Endast ledningsgruppen om fem personer av hans 120 anställda har hans privata telefonnummer, och efter arbetsdagens slut lägger han bort jobbmobilen. Allt som inte är av digniteten katastrof kan vänta.

Som chef månar han om att vara en förebild, att få de anställda att växa. Den dagliga utmaningen är att prioritera tiden mellan ledarskap, konceptualisering, att skapa menyer och utveckla nya idéer.

En oumbärlig mobil Utan mobilen skulle livet haverera.

– Jag är förälskad i kalenderfunktionen på min mobil – den har gjort mirakel för min arbetsdag. Inget finns om det inte finns i min kalender.

Han rekommenderar även sina chefer att ha två mobiler.

– Telefonerna är så bra idag, man kan hantera mycket jobb via telefonen, såsom sociala medier och, jobbmejlen.

Mobila kontoret Att åka på inspirationsresor är Pontus sätt att hålla sig uppdaterad. Det blir drygt tolv utlandsresor om året – nu senast var han i Los Angeles för att utforska hållbar, vegansk matkultur. London och Paris är två favoriter han ständigt återvänder till, själv såväl som med familjen. Vid varje besök utmanar han det gamla genom att hitta något nytt – och resorna planeras helt efter restaurangbesöken.

– Jag bokar allt i förväg. Singapore, Hong Kong och Australien är nya drömresemål.

Men Pontus åker ingenstans utan portföljen han kallar ”sitt kontor” – den innehåller alla livsnödvändigheter han behöver för att sköta sitt liv.

– Jag jobbar aldrig från en fast plats, min plats är mobil. Min bil har wifi – och nu blir det dessutom smidigare att surfa på mina resor!

Fakta:

Namn: Pontus Frithiof

Ålder: 46 år

Bor: Bromma

Familj: Fru Therese, Hugo, 17, Filippa, 20, labradoren Picasso 8

Gör: Kock, krögare, entreprenör som driver Pontus Group

Intressen: Träning (ska åka Vasaloppet!), läsa kriminalromaner och umgås med vänner över en middag.

Pontus tre tips inför resan

  1. Gör en resebudget och prioritera det som är viktigast för dig. Maten, boendet eller aktiviteterna?

  2. Boka restaurangbesöken i förväg.

  3. Leta upp nya favoriter om du återvänder till favoritstaden.

Är du intresserad av våra företagslösningar?

Läs mer här eller boka ett möte med en av våra företagsrådgivare.

Fler artiklar

Kvinna i långt blont hår, iklädd vit skjorta och svarta jeans står bredvid en man i mörkt hår, iklädd en rosa/laxfärgad skjorta och ljusblå jeans. De står tillsammans utomhus i mitten av flera stenpelare som bildar en gång.

Satsa på din relation

Att 50 procent av alla äktenskap slutar i skilsmässa var ett faktum som fick Jenny Holmström och Ted Rosén att vilja hitta nya proaktiva lösningar. I en gemensam frustration över bristen på enkla verktyg, byggde de relationsappen Coupleness.

Rakad man i vit skjorta sitter inne på en restaurang. Bilden är tagen utifrån och man ser bara restaurangens logga och mannen, som ler mot kameran.

Phil´s Burger

Det är sex år sedan Phil’s Burger grundades av de matälskande kompisarna Philip Örtegren och Peder Skaj. Då hade ingen av dem restaurangerfarenhet – i dag har de 12 restauranger, 200 anställda och säljer en miljon burgare om året.

Kvinna i grå tröja och man i kavaj står mot en vit vägg (förgrunden). Skohylla med olika skor i bakgrunden.

Tre möter Flattered

Följ med när Tre möter Flattered som är ett skoföretag med skandinaviska rötter och globala ambitioner. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell berättar om resan från idé till att erövra skovärlden.