Allt du behöver veta om SIM-kort
SIM-kortet är en liten men avgörande del i din mobil. Det gör det möjligt att koppla upp mobilen mot mobilnätet så att du kan ringa, sms:a och surfa med ditt mobilabonnemang. Här går vi igenom allt från vad ett SIM-kort faktiskt gör, hur du byter det, felsöker problem och hur framtiden ser ut med e-SIM.
Publicerad 2023-12-19 (Uppdaterad 2025-05-26)

Vad är ett SIM-kort och varför är det viktigt?
Ett SIM-kort (Subscriber Identity Module) är en liten plastbricka med ett inbyggt chip. Det lagrar information som gör det möjligt för din mobil att ansluta till mobilnätet. Utan SIM-kort kan du varken ringa eller sms:a utan kan bara surfa via WiFi.
Vad lagras på ett SIM-kort?
- Ditt mobilnummer
- Information om vilket mobilnät du använder
- Inställningar för sms och surf
- Dina kontakter (om du själv sparat dem där)
Appar, bilder, mejl och meddelanden sparas på mobilen eller i molnet, inte på SIM-kortet
Olika typer av SIM-kort och storlekar
Det finns flera olika typer av SIM-kort beroende på mobilmodell:
Mini-SIM
Den största varianten. Ovanlig idag.
Micro-SIM
Mellanstorleken som används i äldre smartphones.
Nano-SIM
Den minsta och vanligaste storleken idag.
Trio-SIM
Ett kombinerat kort där du trycker ut den storlek du behöver. När du beställer från oss får du ett trio-SIM, vilket innebär att du enkelt trycker ut den storlek som passar din mobil.
e-SIM (digitalt SIM-kort)
e-SIM står för embedded SIM och innebär att SIM-kortet är inbyggt i din mobil. Det är perfekt eftersom du slipper pilla med fysiska SIM-kort och kan använda flera nummer i mobilen. Allt fler mobiler stödjer e-SIM och i framtiden förväntas e-SIM ta över helt.
På Mitt3 kan du enkelt komma igång med e-SIM. Du kan också göra det med hjälp av en QR-kod som du får från kundservice eller någon av våra 3butiker. Det kostar inget extra att använda e-SIM.

Så beställer du och aktiverar ditt SIM-kort
Beställning
När du skaffar en ny mobil eller ett nytt abonnemang från oss skickar vi ett SIM-kort till dig. Du kan också beställa ett till ditt abonnemang via Mitt3, det kostar inget extra!
Så gör du:
- Logga in på Mitt3
- Välj ditt abonnemang
- Klicka på Abonnemangsdetaljer
- Välj Beställ nytt SIM-kort
Aktivering: När du fått ditt nya SIM-kort aktiverar du det enkelt:
- Logga in på Mitt3
- Gå till Abonnemangsdetaljer
- Ange det 19-siffriga SIM-kortsnumret som står på kortet
Byte av SIM-kort – steg för steg
- Säkerhetskopiera dina kontakter och inställningar (om de är sparade på SIM-kortet)
- Stäng av mobilen
- Ta ut det gamla SIM-kortet och sätt i det nya
- Starta mobilen igen
- Aktivera SIM-kortet via Mitt3
- Kolla att surf, samtal och sms fungerar
Tips: Dina bilder, appar och sms påverkas inte av SIM-kortsbytet – de finns kvar i mobilen eller molnet.
Felsökning och vanliga problem
Problem | Lösning |
---|---|
Ingen täckning | Starta om mobilen. Om det inte löser problemet, testa att nollställa nätverket. Om du fortfarande får samma problem, testa SIM-kortet i en annan mobil |
Felaktig PIN-kod | Efter tre försök låses kortet. Ange PUK-kod från Mitt3 |
SIM-kort känns inte igen | Testa i annan mobil, beställ nytt om det fortfarande inte fungerar |
Mobilen säger "Inget SIM" | Sätt i kortet igen och kontrollera att det sitter rätt, om problemet är kvar, beställ ett nytt |
Vanliga frågor
Vad kostar ett SIM-kort och var köper jag det?
Ett SIM-kort till ditt abonnemang kostar inget extra när du beställer från oss, du kan beställa ett SIM-kort via Mitt3, kundservice eller 3Butik
Behöver jag ett nytt SIM-kort för 5G?
Ja, äldre SIM-kort kan behöva bytas ut för att stödja 5G.
Kan jag ha två SIM-kort i samma mobil?
Ja, om mobilen har stöd för Dual SIM eller e-SIM.
Behåller jag mitt nummer om jag byter SIM-kort?
Ja, om du aktiverar ett nytt SIM-kort på ditt abonnemang behåller du ditt nummer.
Kan jag spara kontakter på SIM-kortet?
Ja, men det är bättre att använda molnet för backup och enkel synkning.