Gå till innehållet

Så vill &Repeat ge takeaway-lådor nytt liv

Det ska vara lätt att göra rätt – den filosofin präglar &Repeat som skapat ett pantningssystem för engångsförpackningar. För varje låda som återvinns, mår planeten lite bättre.

Publicerad 2022-02-22

&Repeat

Medan många har stor vana att återvinna, finns det en kategori som slinker förbi: takeaway-lådor. Hela 95 procent av alla takeaway-förpackningar går till förbränning eller hamnar i naturen. Det här är något som startupbolaget &Repeat vill vara med och förändra med sitt pantningssystem för engångsförpackningar.

– I Sverige förbrukas mer än två miljarder takeaway-förpackningar, vilket innebär en enorm möjlighet att öka återvinningsgraden radikalt från dagens fem procent. Idag har vi en linjär modell, medan vi vill implementera en cirkulär modell och ge förpackningarna fler liv. Därför behövs mer fokus på att underlätta sortering och återvinning av den typen förpackningar, till exempel genom återvinningskärl på kontor och publika platser. För att åstadkomma en förändring hos allmänheten behövs också incitament som visar värdet av att återvinna, säger Mattias Lilja, medgrundare och general manager på &Repeat.

Gamification skapar nya vanor

I december 2020 lanserades &Repeat på 30 restauranger i Stockholm. Lite mer än ett år senare har cirka 400 restauranger och kontor över hela Sverige anslutit sig till återvinningstjänsten. Dessutom lanserades &Repeat i Frankrike under februari 2022, som första landet utanför Sveriges gränser.

Skillnaden blir enorm: På Tre:s huvudkontor finns &Repeats återvinningskärl och här mäter man också resultatet – det har visat sig att de lyckas vända på trenden, här går istället 95 procent av engångsförpackningar till återvinning. Totalt med hjälp av alla &Repeats aktörer har 16 ton material räddats till återvinning istället för förbränning.

– Genom en applikation och gamification ger vi en morot till konsument att ändra beteendet. För 2 kronor pant får de 4 kronor tillbaka att använda som credits i våra anslutna restauranger, säger Mattias Lilja, och hans kollega Jon Haag, som är Chief Circular Officer på &Repeat, lägger till att det finns två stora uppförsbackar i samhället; ett trasigt återvinningssystem samt konsumentbeteendet.

– Takeaway hamnar under convenience-trenden, folk betalar för att göra det lätt för sig. Då tänker man inte på: ’Vad gör jag nu när jag ätit upp?’ Gamification handlar då om att ge en tydlig belöning och en feedback på att det du gör skapar ett bättre system. Plötsligt är du en del av en lösning som förut var ett problem.

Hur ser era mål ut framåt och hur hjälper Tre er att nå dem?

– Mobilpenetration är superviktigt för oss, att få en bra infrastruktur och skala vår modell. Ju mer direkt uppkoppling, både GPS och mobilmaster, ju mer smartness kan vi få i förpackningar, och återvinning. Allt kommer kunna ske på millisekunder, då finns det ingen tröskel för konsumenter, utan det funkar varje gång och går fort. Förutom 5G-teknik har även företag en viktig roll att spela. Vi är stolta över att samarbeta med Tre, och att de tagit ansvar. Kontoren har en betydande del i fotavtryck av takeaway. Vi är här för att göra skillnad, avslutar Mattias och Jon.

& Repeat har en hållbarhetsstrategi i 4 nivåer

  1. Genom appen incentiverar, utbildar man och ger feedback. Här är lösningen plattformen och pantsystemet.
  2. Nästa nivå handlar om att harmonisera material och insamling, så att renare och likartat material kan gå till effektivare återvinning.
  3. När det blivit likadana material, då kan man aggregera volymer och samla in material från fler strömmar som liknar takeaway och få dem lika rena som våra.
  4. Med hjälp av vår data kan man skapa hotspots i städer och skapa en ’Closed loop’ av material med väldigt hög återvinningsgrad, eller gå över till återbruksförpackningar där många restauranger kan dela på muggar, bestick, tallrikar och minska behovet av förpackningsmaterial i en mer cirkulär ekonomi.

Vill du ha hjälp?

Boka rådgivning

Boka ett samtal med en av våra företagsexperter.

Mobil växel

Trevlig mobil växel till företaget, från 49 kr/mån.

Företagsmobil

Här hittar du din nya företagsmobil.

Fler intervjuver

 Buddywise - hållbart

Trevligt möte

Buddywise upptäcker olyckor med AI

”Det är på liv och död i skillnad mellan 5G och 4G för vår produkt”. Trots att arbetsplatsolyckor idag går att undvika till stor del, har de ökat i Sverige det senaste året. Med sin smarta AI-plattform kan Buddywise analysera och larma i tid.

3Vänners glass

Trevligt möte

Så skapar 3 Vänner äkta och genuin glass

Tänk dig en glassvärld där ingrediensförteckningarna är korta, råvarorna äkta och glassen inte har kompletterats med luft – det låter kanske som glassen smakade förr. Ja, och som glass från 3 Vänner.

Omnia står vid fönster med en svart kavaj och svarta skinnbyxor - hållbarhet

Trevligt möte

Så jobbar Tre med hållbarhet som mål

För Omnia Bakhiet som är hållbarhetsansvarig på Tre, handlar det största arbetet framåt om samarbete. Det är viktigt att vara tydlig och konkret, menar hon.

Till Tre möter
Handla
  • Företagsmobiler
  • Företagsabonnemang
  • Bredband för företag
  • Internet of Things
  • Mobil växel
© 2022 Hi3G Access AB.
All rights reserved.
Ha en trevlig lördag!