Gå till innehållet
En person i beige tröja håller i en mobil.

”Vi förnyar mobilnätet – vi fasar ut 3G”

Det digitala samhället kräver nät med hög kapacitet för att leverera en så bra upplevelse som möjligt. För att ge ännu mer plats åt höghastighets-5G och uppdaterade 4G-nät påbörjas nu utfasningen av våra gamla 3G-nät på 2100 Mhz.

Sverige släcker 2G & 3G

Fram till slutet av 2025 kommer 2G- och 3G-näten att fasas ut i Sverige och allt som är kopplat till dessa nät slutar fungera. Det påverkar många, både företag och privatpersoner, som använder prylar uppkopplade till 2G och 3G.

Det kan handla om allt ifrån larm, kortterminaler och noder i elnät till äldre mobiler och nödtelefoner i hissar. Men få vet om detta. Ta därför reda på om detta gäller dig, din organisation eller företag och byt till enheter som fungerar med 4G och 5G. Byt nät nu!

Läs mer om bytnät.nu

Dags att byta upp till 4G och 5G

Utfasningen planeras pågå till och med slutet av 2025 och för att garantera en säker och kontrollerad övergång från 3G görs utfasningen successivt och parallellt med att kunder flyttas över till 4G och 5G.

Vad betyder det här för dig?

Förändringen kan innebära att äldre mobiltelefoner och annan utrustning som inte stödjer 4G och 5G behöver bytas till nyare modeller. Om du inte byter kan det innebära att mobilen eller utrustningen inte längre kan användas.

Om du har stängt av ditt av 4G eller låst din mobil mot 3G så kan du ta hjälp av vår guide.

Hur påverkas du?

Du kan komma att uppleva försämrad datahastighet pga att kapaciteten blir mer begränsad men i övrigt kommer du fortfarande att kunna ringa och surfa likt det du gör idag.

För att säkerställa en god upplevelse så rekommenderar vi att du byter till en nyare mobil eller router som har stöd för 4G. Se listan nedan över äldre 3G-mobiler.

Övrig utrustning

Tänk på att denna utfasning även kan påverka annan utrustning med SIM-kort. Det kan vara allt från larm, trådlösa kameror och andra uppkopplade enheter. Om dessa endast har stöd för 3G måste de bytas ut till modernare utrustning som stödjer 4G och/eller 5G.

Om du fortfarande är osäker på om detta gäller dig kan du kontakt vår kundservice eller besöka en av våra butiker så hjälper vi dig gärna.

Frågor & Svar

Vi har hört av oss till dig för du har antagligen en 4G telefon som inte har VoLTE. Du kan alltså inte ringa över 4G-nätet, så när 3G-nätet stängs ned kommer du inte att kunna ringa med din mobil och du kommer endast att kunna surfa över 4G.

I vissa fall kan man på 4G telefoner stänga av 4G eller låsa telefonen till 3G-nätet. I det fallet behöver du låsa upp din telefon/sätta på 4G.

Vi påbörjar nu utfasningen av 3G-nätet. För att garantera en säker och kontrollerad övergång beräknas arbetet med att succesivt stänga ner 3G-basstationer och flytta kunder till 4G och 5G. Planen är att vara klara till slutet av 2025. För att få bästa möjliga upplevelse så rekommenderar vi att man flyttar till 4G/5G nätet om du har 3G idag. Är du osäker på vad som gäller dig, kontakta kundservice.

Just nu håller vi på att fasa ut vårt 3G-nät. För att du ska kunna fortsätta ringa behöver du aktivera 4G-samtal. Läs vår guide för att förstå hur du gör.

Utfasningen av vårt äldsta 3G-nät sker successivt från och med hösten 2021 och planeras att vara klar i slutet 2025. För att minska påverkan och säkra en smidig övergång för alla våra kunder stänger vi ned ett begränsat antal 3G-nätbasstationer åt gången.

Redan i dag har de flesta av våra kunder telefoner och abonnemang som stödjer 4G, både för röst och data. Om du som kund inte har det rekommenderar vi att du byter till en 4G- eller 5G-telefon för att kunna använda dina tjänster fullt ut när 3G fasas ut. Röstsamtal kommer att fortsätta fungera via 3G även fram till 2025 men för att få den bästa möjliga upplevelsen för både röst och data rekommenderar vi att du byter till en nyare telefon som stödjer 4G/5G.